
Łódzkie Inwestycje, spółka odpowiedzialna za rozwój infrastruktury Łodzi, właśnie ogłosiły przetarg na realizację nowego projektu komunikacyjnego. Celem inwestycji jest budowa nowej trasy tramwajowej w Nowym Centrum Łodzi, która wpisuje się w długofalową strategię rozwoju miejskiego transportu. Zainteresowani wykonawcy mają czas na składanie ofert do połowy października, co stanowi okazję do udziału w jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie. Miasto już zabezpieczyło środki na większość działań, kontynuując inwestycje zainicjowane w ramach Wielkich Konsultacji Tramwajowych w 2023 roku.
Plan rozpoczęcia budowy i niezbędne wyburzenia
Projekt przewiduje budowę odcinka między ulicami Tramwajową a Kopcińskiego, z trasą przebiegającą przez Nowowęglową, Wierzbową i Rodziny Grohmanów. Prace rozpoczną się od wyburzeń, które są nieuniknione dla nowego torowiska. Do usunięcia są dwa budynki należące do MPK Łódź: biurowiec przy ul. Węglowej i hala Zakładu Techniki. Dodatkowo, zburzenie wiaduktu tramwajowego nad ulicami Rodziny Grohmanów i Tuwima wymaga precyzyjnego podziału prac na sześć etapów oraz częściowego zamknięcia pasa na ul. Kopcińskiego.
Szczegóły dotyczące nowej trasy tramwajowej
Nowa trasa tramwajowa o długości ponad 500 metrów ma stanowić alternatywę dla ul. Narutowicza, łącząc dworzec Łódź Fabryczna z ul. Kopcińskiego. Projekt przewiduje również miejsca parkingowe oraz tereny zielone, co ma na celu poprawę komfortu pieszych i rowerzystów. Wzdłuż ul. Węglowej zaplanowane są nowoczesne przestrzenie publiczne, które poprawią estetykę otoczenia.
Nowe udogodnienia w centrum miasta
Ulica Wierzbowa zostanie wzbogacona o nową nawierzchnię, chodniki i zieleń. Wzdłuż tego odcinka pojawią się nowe przystanki z wiatami i systemami informacji pasażerskiej. Inwestycja zapewni lepsze warunki dla pasażerów tramwajów, co znacząco wpłynie na jakość transportu publicznego w Łodzi.
Kryteria wyboru firmy realizującej projekt
Firmy mogą składać swoje oferty do 13 października do godziny 11:30. Główne kryteria wyboru to cena (60%) oraz długość okresu gwarancji (40%). System oceny okresu gwarancji jest innowacyjny, uwzględniając różne przedziały: 66, 72, 78 i 84 miesiące. Przewiduje się, że inwestycja zostanie ukończona do 31 sierpnia 2027 roku, a umowa z wybraną firmą zostanie podpisana prawdopodobnie w 2026 roku. Planowane jest rozpoczęcie prac na wiosnę przyszłego roku.