
Nowa inwestycja w Koleje Dużych Prędkości w regionie Łodzi przynosi pozytywne efekty dla mieszkańców, zwłaszcza w kontekście przystanku Łódź Retkinia. Dzięki wprowadzonym zmianom inwestycyjnym, przystanek ten będzie mógł funkcjonować bez przerw, co zapewnia ciągłość podróży dla lokalnej społeczności. Modyfikacje te są wynikiem przemyślanych decyzji dotyczących budowy, które mają na celu zminimalizowanie niedogodności dla podróżujących.
Decyzje strategiczne związane z Łodzią Retkinią
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił wybór najlepszej oferty na nową organizację torową w rejonie Łodzi Retkini. W postępowaniu przetargowym, które obejmowało zarówno projektowanie, jak i wsparcie techniczne dla odcinka torów o długości 3 kilometrów, zwyciężyła firma Multiconsult Polska sp. z o.o. Ich oferta, wyceniona na 58,7 mln zł brutto, została najwyżej oceniona spośród siedmiu propozycji.
Zachowanie operacyjności przystanku
Początkowe plany budowlane przewidywały całkowite zburzenie przystanku Łódź Retkinia, co spotkało się z krytyką ze strony mieszkańców. Przystanek, oddany do użytku w 2021 roku za około 50 milionów złotych, jest istotnym elementem lokalnej infrastruktury transportowej. Rezygnacja z jego rozbiórki oraz decyzja o utrzymaniu pełnej funkcjonalności przystanku podczas prac budowlanych to odpowiedź na potrzeby społeczności lokalnej.
Nowatorskie rozwiązania budowlane
Aktualizacje w projekcie obejmują zaprojektowanie nowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości, które będą przebiegać równolegle do istniejącej linii numer 14 w okolicy posterunku Łódź Retkinia. Dzięki temu możliwe będzie prowadzenie prac bez zakłócania ruchu pasażerskiego. Ponadto, lokalizacja punktu ewakuacyjno-ratowniczego zostanie przesunięta bliżej stacji Łódź Lublinek. Tego rodzaju organizacja prac stwarza szansę na powstanie w przyszłości nowego przystanku Łódź Smulsko.
Postępy w projekcie tunelu
Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi obejmuje opracowanie dokumentacji dla linii kolejowej nr 85 oraz jej integrację z linią nr 14 na odcinku Posterunek odgałęźny Łódź Retkinia. Realizacja tego projektu wymaga uzyskania odpowiednich zezwoleń oraz decyzji administracyjnych. Dzięki współpracy z PKP PLK oraz CPK, zmiany te mają na celu zmniejszenie wpływu na istniejącą infrastrukturę, co pozwoli na zaoszczędzenie środków finansowych podczas realizacji projektu.
Istotne zmiany w układzie torowym
Zamierzone przesunięcie torów linii kolejowej nr 85 na północ od stacji Łódź Lublinek ma zminimalizować kolizje z planowaną rozbudową podstacji trakcyjnej Łódź Lublinek przez PGE Energetyka Kolejowa. Taka zmiana skróci również długość estakady kolejowej nad trasą S14, co jest kolejnym etapem usprawniania infrastruktury kolejowej w regionie.
Rola tunelu w rozwoju Kolei Dużych Prędkości
Tunel dalekobieżny w Łodzi to kluczowy element programu Centralnego Portu Komunikacyjnego i stanowi część „igreka” Kolei Dużych Prędkości, łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Tunel wyjdzie na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w rejonie Retkini, a jego dalsza część poprowadzi linią LK85 w kierunku Sieradza, skąd rozdzieli się w stronę Poznania i Wrocławia. Projekt ten nie tylko ułatwi połączenia między dużymi miastami, ale także poprawi dostępność transportową dla mniejszych miejscowości, takich jak Kalisz, Pleszew czy Sieradz, poprzez nowe łącznice z istniejącymi liniami kolejowymi.