Już wkrótce pasażerowie łódzkiej komunikacji miejskiej odczują istotne modyfikacje tras autobusowych, które zaczną obowiązywać od 8 listopada 2025 roku. Powodem wprowadzenia zmian jest oddanie do użytku skrzyżowania Jaracza i Wschodniej, co pozwala na przywrócenie ruchu oraz wprowadzenie bardziej efektywnych połączeń w centrum miasta. Modernizacja organizacji ruchu obejmuje zarówno linie dzienne, jak i nocne, przynosząc różnorodne udogodnienia dla mieszkańców różnych dzielnic.
Nowe rozwiązania dla autobusów dziennych
Największe przeobrażenia dotyczą dobrze znanych tras linii 86 i 96. Autobusy kursujące z dworca Łódź Fabryczna pod numerem 86 pojadą po nowym przebiegu przez ścisłe centrum, m.in. ulice Rodziny Poznańskich, Kilińskiego, Narutowicza oraz Jaracza. Trasa poprowadzi następnie przez Więckowskiego, Gdańską i Zieloną – aż do skrzyżowania z Kopernika. Stamtąd autobusy skierują się na zachód przez Włókniarzy, Bandurskiego, Waltera-Janke i Maratońską, dalej przez Popiełuszki i Kusocińskiego na docelowy przystanek Retkinia Kusocińskiego. Przebieg nowej trasy ma zapewnić szybsze połączenie pomiędzy dworcem a zachodnimi osiedlami.
W przypadku popularnej linii 96 również zmieniony zostaje fragment w centrum. Autobusy ruszając z Janowa, będą przejeżdżać ulicami Hetmańską, Zakładową, Książąt Polskich i dalej Przybyszewskiego oraz Śmigłego-Rydza. Następnie, zamiast dotychczasowej trasy, pojadą przez Kopcińskiego i Jaracza, by potem kontynuować przez Więckowskiego, Zachodnią i Lutomierską na północ miasta. Przez Wielkopolską, Woronicza i Helską dotrą do Brukowej, a dalej przez Aleksandrowską, Traktorową i Rojną do końcowego przystanku Teofilów Rojna. Zmiany te mają rozładować dotychczasowe utrudnienia i poprawić przepustowość w godzinach szczytu.
Zmodyfikowane przebiegi dla linii Z13 oraz udogodnienia dla studentów
Linia Z13 otrzyma zupełnie nowy układ, który zadowoli zwłaszcza osoby podróżujące pomiędzy Łodzią Chojny a zachodnimi częściami miasta. Autobusy wystartują z dworca Łódź Chojny, a następnie pojadą przez Rzgowską, Broniewskiego i Śmigłego-Rydza aż do Kopcińskiego. Dalej trasa obejmuje Jaracza, Uniwersytecką i Narutowicza – odcinek szczególnie ważny dla studentów i pracowników wyższych uczelni. Przewidziano również przystanki przy Kilińskiego i Rodziny Poznańskich, po czym autobusy skierują się przez POW, Jaracza, Więckowskiego, Gdańską, Zieloną oraz 1 Maja w kierunku Włókniarzy. Dalsza droga prowadzi przez Legionów aż do końcowego przystanku Legionów Włókniarzy.
Nowa jakość podróżowania nocą
Znaczące zmiany przewidziano również dla nocnych linii autobusowych, dostosowując trasy do potrzeb mieszkańców korzystających z komunikacji poza godzinami szczytu. Linie N4A i N4B rozpoczną trasę na Stokach Skalnych, skąd pojadą przez kluczowe punkty: Skalną, Zbocze, Pieniny, Telefoniczną i Palki. W centrum autobusy przejadą przez Źródłową, Północną, Sterlinga, Jaracza oraz Więckowskiego. Następnie trasa poprowadzi przez Wólczańską, 6 Sierpnia, Kościuszki, Struga, Żeromskiego, Politechniki i Wróblewskiego. Autobusy będą zawracać w rejonie Dubois, a linia N4A zakończy kurs w Chocianowicach IKEA, natomiast N4B dotrze aż do Pabianic, kończąc trasę na stacji PKP.
Elastyczne połączenia nocne na dwóch trasach N7
Duże udogodnienia przygotowano dla podróżnych korzystających z linii N7A i N7B. N7A rozpoczyna kurs w Nowosolnej, prowadzi przez Pomorską, Konstytucyjną, Narutowicza, Kopcińskiego oraz Jaracza, po czym kieruje się przez Uniwersytecką. Dalszy przebieg to Narutowicza, POW, Rodziny Poznańskich, Kilińskiego, znów POW i Jaracza, a potem Więckowskiego, Wólczańską, 6 Sierpnia, Kościuszki i Radwańską. Trasa biegnie przez Politechniki, Cieszyńską, Pabianicką, Obywatelską, przez Nowe Sady, Waltera-Janke i Maratońską na zachód aż do Retkini.
Z kolei linia N7B startuje z Zajezdni Telefonicznej, obsługuje Telefoniczną, Janosika, Brzezińską, Wojska Polskiego, następnie Palki i Pomorską, łącząc się z trasą N7A od Konstytucyjnej. Pozostały przebieg obu linii pokrywa się, umożliwiając dogodny dostęp do centralnych i zachodnich dzielnic nawet w porze nocnej.
Cel zmian – komfort i szybkie dotarcie do celu
Wprowadzone modyfikacje tras są wynikiem analiz natężenia ruchu i potrzeb pasażerów. Miasto stawia na optymalizację czasów przejazdu oraz wygodniejsze przesiadki, zwłaszcza w rejonach uczęszczanych przez studentów i osoby dojeżdżające do pracy. Każda nowa trasa została zaprojektowana tak, by odpowiadać aktualnym wymaganiom mieszkańców, zwiększając efektywność i dostępność komunikacji miejskiej w Łodzi. Dzięki udrożnieniu skrzyżowania Jaracza / Wschodnia łodzianie mogą oczekiwać sprawniejszych połączeń i mniejszych opóźnień w codziennych podróżach.
Źródło: facebook.com/mpklodz
