
Polska firma z Bielska-Białej, Concept, zaprezentowała podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego innowacyjną łódź płaskodenną, idealną do różnorodnych zadań na wodach śródlądowych i przybrzeżnych. Nowatorska konstrukcja ma znaleźć zastosowanie w operacjach specjalnych, działaniach patrolowych oraz misjach ratunkowych. Producent podkreśla jej przydatność w monitorowaniu polskiej granicy wschodniej na rzece Bug.
Wszechstronność w służbie mundurowej
Concept od lat dostarcza łodzie dla takich służb jak Państwowa Straż Pożarna, Policja czy Wojsko Polskie. Najnowsza propozycja firmy skierowana jest do wojsk specjalnych i innych formacji mundurowych, działających na wodach śródlądowych i przybrzeżnych. Łódź może być użyta do patrolowania granic czy operacji na akwenach takich jak Mierzeja Wiślana czy Zalew Szczeciński.
Unikalna konstrukcja kadłuba
Łódź charakteryzuje się niewielkim zanurzeniem oraz innowacyjnym kadłubem typu cathedral, co zapewnia jej stabilność i doskonałą manewrowość. Dzięki możliwości przybicia do płaskiego brzegu, załoga może szybko desantować się z dziobu przez otwieraną platformę. Rozwiązanie to ułatwia również załadunek sprzętu oraz prowadzenie akcji ratunkowych, umożliwiając sprawne podjęcie rozbitków na pokład.
Opcjonalne zabezpieczenia balistyczne
Załoga łodzi może być chroniona opcjonalnymi płytami balistycznymi wykonanymi z materiału ceramiczno-kompozytowego. Te elementy ochronne nie muszą być zamontowane na stałe i mogą być szybko zamocowane na burtach za pomocą czterech śrub.
Przystosowanie do uzbrojenia
Łódź została zaprojektowana z myślą o montażu uzbrojenia, posiada cztery stanowiska: dwa z przodu na karabiny maszynowe UKM 7,62 mm oraz dwa z tyłu na broń kalibru 7,62 lub 5,56 mm.
Zaawansowane systemy obserwacyjne
Podczas prezentacji w Kielcach, Concept przedstawił głowicę obserwacyjną izraelskiej firmy Controp, która może śledzić obiekty na dystansie do 13 km. Głowica działa w trybie dziennym i nocnym, wykorzystując technologie nokto- i termowizyjne.
Moc i konstrukcja
Siłę napędową łodzi zapewnia silnik śrubowy lub strunowy Yamaha/OXE o mocy 150 kM. Dzięki zastosowaniu aluminium, łódź waży jedynie 700 kg. Powierzchnia pokryta jest poliuretanem linex oraz lakierem kamuflażowym. Jej wymiary to około 5,5 metra długości i 2 metry szerokości, a otwierana rampa dziobowa ma szerokość 90 cm. Na pokładzie mieści się sześć osób z pełnym wyposażeniem, a podczas testów pomieściła nawet dwunastu pasażerów.
Mobilność i transport
Łódź można łatwo transportować na przyczepie przeznaczonej dla pojazdów do 3,5 tony, takich jak pick-upy. Nie wymaga to użycia ciężarówek, co znacznie zwiększa jej mobilność i możliwości szybkiego przerzutu.