
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu, który dotyczył zmiany układu torowego w okolicy łódzkiej Retkini. To kluczowy krok w realizacji ambitnych planów rozwoju infrastruktury kolejowej w tym regionie.
Cel i zakres projektu
Przedmiotem zamówienia jest kompleksowe opracowanie dokumentacji projektowej wraz z technicznym wsparciem dla około 3-kilometrowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Projekt zakłada również budowę tunelu dalekobieżnego w ramach linii kolejowej nr 85, który zostanie połączony z linią kolejową nr 14 na odcinku Posterunku odgałęźnego Łódź Retkinia. Ważnym elementem projektu jest uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych oraz pozwoleń.
Kryteria wyboru ofert
W ramach postępowania przetargowego CPK oceniało oferty według jasno określonych kryteriów. Cena za zadania podstawowe miała wagę 40%, podobnie jak kwalifikacje i doświadczenie zespołu, natomiast cena za zadania opcjonalne stanowiła 20% oceny. Najwyżej oceniona została oferta firmy Multiconsult Polska sp. z o.o., która wyceniła swoje usługi na 58 691 667,27 zł brutto.
Znaczenie tunelu dalekobieżnego
Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi to istotny element rozbudowy infrastruktury transportowej w regionie. Tunel ten jest kluczową częścią projektu Kolei Dużych Prędkości, który łączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Wyjście tunelu zaprojektowano na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, co pozwoli na płynne połączenie z trasą w kierunku Sieradza, a stamtąd do Poznania i Wrocławia.
Korzyści dla regionu
Realizacja projektu przyniesie korzyści nie tylko dużym miastom, ale także mniejszym ośrodkom, takim jak Kalisz, Pleszew czy Sieradz. Dzięki nowej infrastrukturze te miejscowości zyskają bezpośredni dostęp do Kolei Dużych Prędkości, co przyczyni się do ich rozwoju gospodarczego i społecznego.
Efektywna współpraca i oszczędności
Projekt jest wynikiem efektywnej współpracy z PKP PLK, co pozwoli na minimalizację ingerencji w istniejącą infrastrukturę. Takie podejście nie tylko usprawni realizację prac budowlanych, ale również pozwoli na znaczne oszczędności środków publicznych.
Wsparcie wykonawcy i planowane zmiany
Wsparcie wykonawcy ma kluczowe znaczenie dla ograniczenia wpływu prac budowlanych na funkcjonowanie przystanku Łódź Retkinia. Dzięki przesunięciu torów kolejowych z południowej na północną stronę stacji Łódź Lublinek uniknięta zostanie kolizja z planowaną rozbudową podstacji trakcyjnej Łódź Lublinek przez PGE Energetyka Kolejowa. Dodatkowo, skrócona zostanie długość planowanej estakady kolejowej nad drogą ekspresową S14. Inne istotne zmiany obejmują przeniesienie miejsca ewakuacji i ratownictwa, co stworzy rezerwę terenową dla potencjalnego nowego przystanku Łódź Smulsko.