
W Łodzi wystartowała ogólnopolska kampania społeczna pod nazwą „Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności, szkoła przyjazna dla każdego człowieka”. Organizatorem wydarzenia jest Klub Świadomej Młodzieży, działający pod auspicjami Fundacji AutismTeam. Celem inicjatywy jest zwiększenie świadomości na temat potrzeb uczniów z różnorodnymi wymaganiami edukacyjnymi oraz promowanie zmian w systemie szkolnym, które pozwolą na lepsze dostosowanie się do tych wymagań.
Kluczowe cele kampanii
Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w poniedziałek, Janek Gawroński z Klubu Świadomej Młodzieży przedstawił najważniejsze cele kampanii. Wśród nich znalazły się działania na rzecz likwidacji wszelkich barier: sensorycznych, architektonicznych i komunikacyjnych w szkołach. Ważnym aspektem jest także zapewnienie uczniom dostępu do wsparcia psychologicznego, co ma na celu wspieranie ich dobrostanu emocjonalnego. Kampania naciska również na konieczność dostosowania systemu edukacji do indywidualnych potrzeb psychofizycznych uczniów, zamiast zmuszania ich do podporządkowania się sztywnym normom systemu. Wprowadzenie lekcji różnorodności, zniesienie punktowego oceniania zachowania oraz prawną konieczność tworzenia samorządów uczniowskich w szkołach specjalnych to kolejne postulaty. Kluczowe znaczenie ma także powołanie rzecznika praw uczniowskich w każdym mieście i powiecie oraz tworzenie efektywnych zespołów IPET.
Wyjątkowe potrzeby i braki systemowe
Mimo istniejącej od 2019 roku ustawy o dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, wiele jej zapisów pozostaje nieskutecznie wdrażanych. Zwrócono uwagę na brak pokoi wyciszeń, obecność zbyt głośnych dzwonków czy brak podjazdów dla osób z niepełnosprawnościami. Problemy te wpływają negatywnie na codzienne funkcjonowanie uczniów z niepełnosprawnościami, które często mają również trudności z uzyskaniem profesjonalnej opieki psychologicznej i pedagogicznej.
Wsparcie i interwencje
Anna Duniewicz z Inicjatywy „Nasz Rzecznik”, zrzeszającej ponad 140 organizacji, podzieliła się doświadczeniami związanymi z interwencjami dotyczącymi dzieci z neurotrudnościami. Problemy te obejmują m.in. organizację transportu szkolnego na Podlasiu oraz trudności związane z systemem edukacyjnym w Warszawie. Zwróciła uwagę, jak istotne jest dostrzeganie unikalnych zdolności i pasji uczniów neuroróżnorodnych oraz wspieranie ich rozwoju, zamiast koncentrowania się wyłącznie na ich trudnościach.
Czas trwania i formy działań kampanii
Kampania będzie prowadzona do 26 września, a jej główne działania skupią się na mediach społecznościowych oraz organizacji lekcji różnorodności w szkołach. Planowane są również spotkania z radami pedagogicznymi oraz społecznościami szkolnymi, w których wezmą udział samorzecznicy. Patronat honorowy nad kampanią objęli Rzecznik Praw Obywatelskich, Rzeczniczka Praw Dziecka oraz prezydent Łodzi, Hanna Zdanowska.